Lingorocks leaderboard

Recent Comments

Another Guatemalan! I love it. I am also from Guate....

7 hours 1 min ago
...
7 hours 12 min ago

Hi Jess,

I see you have a lot of people wanting...

7 hours 22 min ago

Jess!

I'm from Guatemala too! Saludos desde...

7 hours 25 min ago

Hi Jess,

The way I work with my face-to-face...

7 hours 29 min ago

The science of sleeping well

Hey Portuguese speakers,

Here I talk about the science behind a good night's sleep - something we all need. As usual, any comments, suggestions or tips about how I can improve my Portuguese skills would be much appreciated.

A ciência de dormir bem

Novas tecnologias ajudam a resolver um dilema da vida moderna: dormir mais e melhor. Conheça as melhores estratégias para ter um bom sono — sua memória, raciocínio, vida sexual e balança agradecem

É possível dormir melhor com US$ 0,99 e um iPhone. Com esta proposta tentadora, o aplicativo Sleep Cycle, lançado em março de 2010, se tornou o software pago para celular mais vendido na Europa e na Ásia atualmente. Já são mais de 100 mil usuários satisfeitos com seu funcionamento: basta programar o despertador para a hora desejada e colocar o celular debaixo do travesseiro. O aplicativo monitora seus movimentos durante a noite (usando o acelerômetro, a pecinha que “sente” mudanças de posição no aparelho) e elabora um gráfico que acompanha seus estágios de sono. Trinta minutos antes da hora programada para você acordar, o software aguarda pelo momento em que o sono está mais leve. Só aí o despertador toca, impedindo que você acorde no meio de um sonho (ou seja, de um ciclo de sono), o que comprovadamente pode estragar o dia de qualquer um.

Líder de vendas em vários países, o Sleep Cycle é um dos representantes de uma nova aposta da ciência de dormir bem: os gadgets. “Eles não resolvem problemas crônicos, mas ajudam a ter um sono mais restaurador”, diz a professora de psiquiatria da Universidade da Califórnia Sara Mednick, autora de Take a Nap! Change Your Life (Tire uma Soneca! Mude Sua Vida, sem edição brasileira). Nos últimos dois anos, o número de aplicativos e aparelhos eletrônicos voltados para os insones dobrou. A lógica por trás das versões mais avançadas — além do Sleep Cycle, há o Zeo Sleep Monitor, uma tiara que mede as ondas cerebrais e elabora relatórios de avaliação da qualidade do sono (veja quadro) — é garantir que os ciclos do sono sejam completados pelo usuário. Quando dormimos, passamos por 4 etapas iniciais em que o sono evolui de leve a profundo até atingirmos o REM (além de banda aposentada, rapid eyes movement, em inglês), estágio em que a respiração e a frequência cardíaca se aceleram e os olhos se movem rapidamente. Se as primeiras etapas do sono são responsáveis pelo descanso do corpo (os músculos relaxam, a respiração se aprofunda e a pressão arterial baixa), o REM seria uma espécie de fase de manutenção. Nele, preservamos memórias e liberamos hormônios que equilibram nosso corpo. É aí também que sonhamos. E todo o ciclo se reinicia. Ao longo de uma noite, uma pessoa saudável passa por 4 a 6 desses ciclos completos. A missão dos aplicativos é garantir que o usuário não seja despertado no meio de um deles — o que faria a noite não ser tão restauradora. E olha que já não se dorme mais como antigamente.

 

 

 

Undefined
Accent: 
3.5
Pronunciation: 
3.5
Intonation: 
0
Accuracy: 
4
Select Language: 
CategoryAdequate to goodGood to ExcellentNeeds work
Accent

The learner's ability to pronounce words shared by the people of a particular country or region of the language they are learning.

Good effort at accent. Quite close to that of a native speaker
People thought this
0
Excellent effort at accent. Extremely close to that of a native speaker.
People thought this
0
Limited effort at accent. Definitely a non-native speaker
People thought this
0
Fluency

The learner's ability to speak continuously by chunking and linking words together. For example, instead of saying very slowly, "I - am - poor. I - have - no - money" like a robot, a fluent speaker would say, "I'm poor because I don't have any money."

Speech is relatively smooth; some hesitation and unevenness caused by rephrasing and searching for words
People thought this
0
Smooth and fluid speech; few to no hesitations; no attempts to search for words; volume is excellent
People thought this
0
Speech is frequently hesitant with some sentences left uncompleted
People thought this
0
Intonation

The learner's ability to understand the relative emphasis that may be given to certain syllables in a word, or to certain words in a phrase or sentence

Able to identify and produce correct intonation, word stress and rhythm patterns with 50-90% accuracy.
People thought this
0
Able to identify and produce correct intonation, word stress and rhythm patterns with 90-100% accuracy.
People thought this
0
Able to identify and produce correct intonation, word stress and rhythm patterns with < 50% accuracy
People thought this
0
Pronunciation

The learners' ability to enunciate the various consonants, consonant blends, vowels, and vowel blends in words, words linked together, and words in sentences.

The pronunciation contained some individual word pronunciation errors. Around 3-4 errors
People thought this
0
The pronunciation is exceptional and mirrors a native speaker. Shows a clear understanding of word stress and intonation. Only 0-2 errors
People thought this
0
The pronunciation is inconsistent and made it difficult to understand. 5 or more errors
People thought this
0